sobrepesLa taxa de sobrepès, obesitat i les malalties relacionades amb l’excés de pes, cada dia és més alta. A nivell social estem envoltats  d’un ambient obesogènic, on cada dia estem en contacte amb llocs, persones i situacions que ens portaran a seure i/o a menjar algun Snack. Tenim una vida social on la majoria de vegades es queda en un bar per prendre i menjar alguna cosa.  La majoria d’aquestes vegades consumim productes poc saludables tipus Snack.

Entenem com ambient obesogènic, tot el  què ens envolta i que ens porta a realitzar accions conscients o inconscients que afavoriran els mals hàbits alimentaris i de vida, en conseqüència tindrem un augment de greix corporal i  un risc més alt de patir malalties.  Per exemple, un ambient obesogènic podria ser mirar la televisió.  Moltes vegades associem el mirar el televisor a menjar un Snack ( patates chips, xuxes, crispetes, xocolatines…) Mirar la televisió afavoreix el sedentarisme, ja que normalment es mira assegut.  Quan mirem durant una estona la televisió apareixen anuncis publicitaris, on de cop i volta puja el volum i surt el típic anunci on apareix una imatge molt temptadora amb gent divertint-se, rient, guapa, prima i menjant “menjar basura”.  Aquest menjar que tots coneixem i sabem que no és saludable amb unes imatges precioses i uns colors fa que ens aixequem del sofà, anem a l’armari de la cuina i agafem una galeta, una xocolatina o el que més s’assembli al què acabem de visualitzar. Per tant la televisió és una situació que ens ajuda a afavorir el sobrepès i les malalties relacionades amb aquest, el consell és mirar poc la televisió i surt més a caminar i a fer activitats a l’aire lliure, ja que mirar la televisió t’empeny als mals hàbits de vida com el sedentarisme i la mala alimentació.

També ens podem trobar un ambient obesogènic a nivell psicològic, els nostres pensaments, la nostra conducta i les nostres emocions poden fer que anem a buscar menjar “basura” o a mirar la Televisió. Són situacions de mala gestió emocional, d’estrès, ansietat, baixa autoestima, problemes de conducta alimentaria, etc.

Aleshores, Com s’ha de tractar el sobrepès?

Fent dieta? Fent exercici? Cremant més kcal de les que gastem? No hi ha una sola resposta, es tracta d’un tractament integral on tots els aspectes es relacionen entre ells per arribar a aconseguir uns bons hàbits alimentaris i tenir un estil de vida més saludable.

El nostre cos no són sumes i restes, no som matemàtiques pures, l’organisme és biologia, i cada persona és diferent. Per tant la formula de si gastem més del què mengem  aprimarem, no funciona així, no és tant simple.

D’on provenen les kcal? És el mateix 100 kcal de fruita que de galetes?

Evidentment no és el mateix menjar 100 Kcal de fruita que de galetes, i la repercussió en el nostre cos tampoc serà la mateixa. Amb la fruita estem menjant un aliment real, en canvi les galetes són aliments processats.

Les estadístiques de sobrepès i malalties relacionades han augmentat proporcionalment a aquesta revolució industrial de menjar de tot menys menjar real. Per tant, està clar que pel tractament del sobrepès la base és una bona dieta, és a dir, una alimentació sana, basada en aliments reals, variada i adaptada a cada situació personal. I deixant de banda els aliments processats.

Tot i així no n’hi ha prou en seguir una dieta, aquesta ha d’adherir-se al nostre dia a dia, aquesta és la part més complicada. El procés per adherir la dieta és molt més ampli. Hi intervenen factors com l’estrès, el nivell econòmic, l’entorn social, etc. A vegades s’ha d’anar més enllà i buscar l’arrel del problema.

Perquè fracassa la gent? Perquè la solució a perdre pes per l’estiu acaba essent una dieta miracle on en 1-2 mesos es perden 4-5kg? Aquestes solucions són a curt termini, és a dir, perdràs els quilos però tornaràs a recuperar els 4-5kg tant ràpid com els has perdut. Només hi ha un camí per posar fil a l’agulla i és recuperar l’equilibri  entre el cos, la ment i les nostres emocions i adquirir uns hàbits, integrar-los al nostre dia a dia i crear un nou estil de vida.

En conclusió, adquirir un estil de vida saludable no només és seguir una dieta i fer exercici sinó que el procés per aconseguir instaurar aquests hàbits dependrà de l’estat emocional, l’entorn obesogènic en el que ens movem i sobretot de la motivació i l’actitud. L’actitud enfront a la vida ens farà aconseguir els nostres objectius. A SA t’ajudem a aconseguir l’actitud per afrontar els objectius que et proposis. A SA treballem l’obesitat i el sobrepès de manera integral creant uns hàbits de vida saludables ajudant a mantenir uns bons hàbits alimentaris, fer activitat física regularment i aprenent a fer una bona gestió de les emocions i dels pensaments desadaptatius.

L’equip de SA està format per una nutricionista i una psicòloga que t’acompanyaran al llarg del procés de canvi, t’ajudaran i t’orientaran en el camí.